tirsdag 19. januar 2016

Den som ikkje fór (Bergsveinn Birgisson: Svar på brev frå Helga)

Eg sa til sauene at eg elska ei kvinne. Dei såg på meg med undring i augo.
Virkelig vakker liten sak om livslang kjærlighet og livslang trass. Den er komprimert inn på nesten ingen sider, men rommer et helt voksenliv, i form av et brev fra en gammel mann som en gang valgte bort kjærligheten til fordel for det han kaller småkårsslitet, men som i virkeligheten er hans andre store kjærlighet: den islandske landsbygda. Sauene. Gjenklangen fra sagaer og stev som er overalt. Den levende forbindelsen tilbake til landnåmstida. «Bort frå huldafolket i brekkene. Frå vegane der som soga tala ut frå kvar haug og kvar deld. Der som eg hadde skote rev skitande. Bort frå steinane som eg tala med då eg var barn.» Alt i et nydelig rytmisk og allittererende språk, som er svært kledelig oversatt fra islandsk til konservativt nynorsk (så pietetsfullt at oversetteren har måttet ty til en del fotnoter til enkelte særlig fargerike kraftuttrykk).

Ingen kommentarer: