lørdag 3. januar 2015

Harde pakker (pepperkakeis og klementinsorbet)

Voksne liker også å få pakker. Gjerne harde. I år fikk jeg ismaskin med kompressor, så nå kan jeg lire av meg det ene iseksperimentet etter det andre uten å måtte fryse ned kjøleelementet. Første forsøk: juleis!

Pepperkakeis
Jeg lette etter en oppskrift med knuste pepperkaker i (en nær uuttømmelig ressurs i begynnelsen av januar), og landet på denne. Dette var litt for mye røre til min ismaskin (1,5 liters beholder), så en rimelig porsjon ville være som denne:

3 dl kremfløte
4 ss gresk yoghurt
1,5 dl melk
0,75 dl sukker
2 ss corn syrup
en klype salt
8–10 finknuste pepperkaker

Visp alle ingrediensene unntatt pepperkaker sammen til sukkeret løser seg helt opp. Start ismaskinen og hell i blandingen. Hell i pepperkakene når isen begynner å tykne ordentlig. God pepperkakesmak, deilige og litt karamellaktige biter!

Klementinsorbet
Her baserte jeg meg løselig på denne oppskriften. Når du skal skrelle og dele 15 klementiner, er det veldig praktisk med barnearbeidere, for øvrig.

15 klementiner
3 ss sitronsaft
1,5 dl sukker
1 ss corn syrup (for glattere konsistens)

Skrell klementinene og del dem i båter. Kjør dem til puré i foodprocessor. Sil klementinpureen og ta vare på bare saften (mine 15 klementiner ga 6 dl saft). Rør inn sukkeret til det løser seg helt opp, ha i corn syrup og sitronsaft – smak til med sitronsaften for å få blandingen så frisk som du vil ha den. Kjør i ismaskin til sorbetkonsistens. Veldig frisk og deilig!

Ingen kommentarer: