søndag 22. september 2013

Gulrot- og ingefærsorbet


Det er høst, og jeg hadde lyst på en meny med rotfrukt og nøtter hele veien.* Og etter noen runder med New Nordic Cuisine vet jeg jo godt at rotfrukten kan være dessert. Jeg tok utgangspunkt i denne oppskriften, og smakte meg fram til følgende:

7,5 dl gulrotjuice (jeg kjøpte på flaske fra Helios)
skall og saft fra to økoappelsiner
2 dl sukker + 2 ts sukker
ca. 2 ss revet ingefær

Jeg finrev appelsinskallet og gned det ut med to ts sukker. Så blandet jeg gulrotjuice, appelsinsaft og -skall, sukker og ingefær og rørte til sukkeret hadde oppløst seg. Jeg kjølte blandingen ordentlig ned i kjøleskapet, og kjørte det deretter i ismaskin. Resultatet var en knæsj oransje sorbet med et skikkelig bakspark av ingefær. Serverte med mynteblader – resultatet er voldsomt friskt og spicy, med en nesten alkoholisk smak (det er nok møtet mellom sitrusskall og fersk ingefær som gjør det). Testpanelet var unisont begeistret (med unntak av de under 11, som mente at normale mennesker ikke kunne like noe sånt).

*Menyen i sin helhet: spinatsalat med speket andebryst, valnøtter og tranebær; jordskokksuppe med trøffelolje; lammecarré med sellerirotmos, grønne bønner, kantareller og ovnsstekte amandinepoteter; gulrot- og ingefærsorbet; pekanpai med vaniljekesam.

Ingen kommentarer: