35 bøker (inkludert tegneseriealbum) ble det. En salig blanding av nytt og gammelt, tøys og alvorlig, lett og tungt.
1. Arthur Conan Doyle: The Memoirs of Sherlock Holmes
Det er slående hvor mye det er persongalleriet og ikke så mye historiene
som har holdt Sherlock-universet i live. Mycroft. Moriarty. Jeg elsker
The Diogenes Club.
2. Charles Dickens: Oliver Twist
Vel, vel, det er kanskje grunn til å holde seg til seinere Dickens.
Satiren er grovmalt og personene flate. Men jeg likte arme Nancy.
3. Caitlin Moran: How to Be a Woman
Fantastisk! Den er så morsom at man nesten ler seg i hjel. Den
formulerer feminismen på en måte som er både sylskarp og så enkel at
selv, eh, mor kan forstå det. Eller far. Og dessuten er det gjemt en
aldeles nydelig liten oppvekstroman der inne også. Jeg har aldri lest
noe sannere og kulere om å være tenåringsjente.
4. Arthur Conan Doyle: His Last Bow
Disse siste novellene er kanskje de fineste?
5. Cormac McCarthy: The Crossing
Langsom, elegisk og filosofisk om ung gutt som blir voksen ved å miste
alt han har i Mexico. Flere ganger. Litt i lengste laget, men historien
om ulven er intens og vakker, og slutten samler opp trådene og gjør at
jeg nok må lese den siste boka i Border Trilogy også.
6. Michael Chabon: The Yiddish Policemen’s Union
Jeg elsker etterordet om hvordan Chabon fikk ideen til et jødisk Alaska fra parløren Say It In Yiddish
(av selveste Uriel Weinreich med kone, no less!). For hvor
ville man trenge en sånn? Overbevisende og utrolig lite påtrengende
gjennomført alternativt univers, komplett integrert, inntrengende plott
og det beste persongalleriet jeg har vært borti på lenge.
7. Dorothy L. Sayers: Busman’s Honeymoon
Lurer på hvor mange
ganger jeg egentlig har lest den? Jeg elsker Superintendent Kirk som
blir «immensely tickled» av Peter og Harriets sitatleker!
8. Neal Stephenson: Cryptonomicon
«Ujevn» er vel ordet vi leter etter her. Lawrence Waterhouse er
ubetalelig, og alt om kryptografi er gøy, men jeg er bare måtelig
engasjert i det moderne persongalleriet. Dessuten kan jeg ikke fordra de
fiktive ministatene. Og den er Altfor Lang – kapitlet om den rette
måten å spise Capt’n Crunch på, f.eks.
9. Daphne du Maurier: Rebecca
Morsomt gjensyn med en favoritt fra tenårene, jeg hadde aldri lest den
på engelsk før. Kjærlighetshistorien virker definitivt mindre
tiltrekkende nå (uææ, det eksilet deres etter at Manderley brenner
ned!), men det nifse og tvetydige er mye tydeligere for meg.
10. Douglas Adams: The Restaurant at the End of the Universe
«Old structural linguists get very angry when young structural linguists
go on about it. Young structural linguists get deeply excited about it
and stay up late at night convinced that they are very close to
something of profound importance, and end up becoming old structural
linguists before their time, getting very angry with the young ones.»
11. F. Scott Fitzgerald: The Great Gatsby
Jeg har ofte litt problemer med ikke-agerende jeg-fortellere av Nick
Carraways type, og han er ekstrem, han ser, misbilliger og flyter ellers
rundt som et stykke drivved. Men vakker er boka, og det svir når
korthuset til Gatsby ramler sammen, ingenting blir igjen og verden igjen
overgis i hendene på kyniske og hensynsløse mennesker.
12. Jennifer Egan: A Visit from the Goon Squad
«Time swings / like a wrecking ball into things», for å si det med
Magnetic Fields. Veldig bra gjennomført myldrebok som handler om nettopp
tid og tidens ofte, men ikke alltid, knusende effekt. Gjennomført
overraskende og rørende hvilke historier som blir plukket opp, og hvilke
segmenter. Sikkert 20 romaner i en, komprimert og utbrodert, fortettet
og utelatt.
13. Suzanne Collins: The Hunger Games
Glefs! Godt gjennomført og drivende spennende dystopi med engasjerende hovedperson.
14. Suzanne Collins: Catching Fire
Enda mørkere, fortsatt spennende.
15. Suzanne Collins: Mockingjay
Faktisk ordentlig interessant om diktaturers dynamikk, og den går mye
lengre enn jeg hadde trodd i å traumatisere hovedpersonene.
16. Jasper Fforde: The Woman Who Died a Lot
Hurra, Thursday Next er tilbake i godt slag og for det meste som seg
selv! Veldig mye morsommere enn den forrige (selv om jeg for så vidt
tror at de tingene som irriterte meg med den forrige var 100 % intendert
av forfatteren, den vrangpeisen.
17. Ian McEwan: Enduring Love
Man venter jo å bli lurt etter å ha lest Atonement, og boka er da også på sitt beste når man mister enhver tillit til jeg-fortelleren og ikke aner hva som er sant lenger.
18. Mervyn Peake: Titus Groan
Langsomt og monumentalt om et helt og holdent stagnert samfunn, der bare
én person synes å være i stand til å handle etter egne motiver – men
han er til gjengjeld gjennomført ond. Min favoritt er Fuchsia, som
reflekterer den underlige og ugjestmilde oppveksten sin veldig fint.
19. Mervyn Peake: Gormenghast
Nei, nå må jeg ha Gormenghast-pause. Jeg tror knapt jeg har lest noe som
på den ene siden var så enerverende – side opp og side ned om Irma
Prunesquallor og den skrekkelige lærerstaben, for eksempel – og som jeg
samtidig har likt så godt. Oppvekstskildringen av Titus minner om Duun i
blandingen av impresjonistisk poesi og mørkt skjebnedrama. Og også
denne gangen klarte en dvelende og erratisk bok snu til en heseblesende
og trådsamlende finale – omsider.
20. Neil Gaiman: American Gods
Magisk. Spennende som en kriminalroman (på mange måter er den jo det),
overraskende og så grafisk at du nesten er glad for at det ikke er med
tegninger denne gangen. Og så er det fascinerende hvor lik den egentlig
er Good Omens, samtidig som den er milevidt forskjellig. Ekstrapoeng for slavisk transkripsjon!
21. Sarah Rees Brennan: Unspoken
Stor litteratur er det vel ikke, akkurat, men Brennan kan virkelig
skrive sjarmerende, intense, overraskende og bemerkelsesverdig gripende
bøker. Og morsomme! Og for en kul, Veronica Mars-aktig hovedperson! Og
aaargh, den slutten!
22. Annik Saxegaard: Umulige Cecilie
Jeg har alltid elsket Annik Saxegaards Pålitelig ung dame får post, og nå fikk jeg lagt hendene på oppfølgeren! Den er
jo ikke like bra, og synet på hva som passer seg for intelligente og
selvstendige unge damer, er mildest talt enerverende. («S i matte? Da
kan du ta et ettårig laboratorieassistentkurs og tjene din kommende mann
hr. doktoren resten av livet!») Men det var stas å se Beate igjen, det
var det. Og resten av Rywig-familien også!
23. Cormac McCarthy: Cities of the Plain
Border-trilogien slutter nærmest med en gresk tragedie. Men bare om man
er villig til å fortolke den som det og ikke som meningsløs sløsing med
unge liv. «The events of the waking world on the other hand are forced
upon us and the narrative is the unguessed axis along which they must be
strung. It falls to us to weigh and sort and order these events. It is
we who assemble them into the story which is us. Each man is the bard of
his own existence.»
24. J.K. Rowling: The Casual Vacancy
Det er ikke så lett å være objektiv her, men dette er ikke noen dårlig
bok. Den er engasjerende både i plott og persongalleri, men slutten er
litt skuffende i sin mørke sosiale determinisme. Men det finnes bedre
engelske klassesatirer, og det overrasker meg at boka ikke er morsom, i
det hele tatt. Flere har skrevet at dette er en bok befolket av
Dursley-aktige gomper, og det er på mange måter sant. Og det går ikke så
bra med unntakene. Ellers: Sayers-referanser! Pagford! Mollison!
25. Jeffrey Eugenides: The Marriage Plot
Eugenides kan man stole på. Ikke like overveldende som Middlesex, men
elegant uttenkt og intelligent løst modernisering av den klassiske
kjærlighetsromanen, skrevet med stor ømhet for alle de tre
ikke-så-perfekte hovedpersonene.
26. Tetsu Kariya og Akira Hanasaki: Oishinbo à la carte: Japanese Cuisine
Festlig japansk matmanga, som dreier seg rundt et antagonistisk
far–sønn-forhold der begge er lidenskapelige (inntil det sinnssyke)
matfriker. Typisk utbrudd: «Du er ikke verdig til å servere meg mat!»
27. Tetsu Kariya og Akira Hanasaki: Oishinbo à la carte: Fish, Sushi & Sashimi
Spesielt festlig om japanernes forhold til fiskeparasitter.
28. Tetsu Kariya og Akira Hanasaki: Oishinbo à la carte: Izakaya: Pub Food
Selv pubmat må tilberedes med riktig matfilosofi bak, så klart.
29. P.G. Wodehouse: The Code of the Woosters
Ubetalelig morsomt. Det beste er når Jeeves siterer Shakespeare og
Wooster ikke har den fjerneste anelse om hva det dreier seg om.
30. Jason: Athos i Amerika
Stilisert og snurrig. Likte særlig den temperamentsfulle tegneserietegneren.
31. Susan Cooper: The Dark Is Rising
Dette er en av de beste julebøkene, med de fineste carol singing-scenene
noensinne. Og nydelig grøssende barnefantasy over Arthur-tema er det
også. Det er så fint når barndomsfavoritter holder seg ordentlig godt.
32. Michael Chabon: Telegraph Avenue
Michael Chabon er bra, altså. Denne nyeste har et nydelig persongalleri
og en intens handling som spiller seg ut over bare noen få uker, men som
inneholder hele liv likevel. Men aller mest likte jeg Archy Stallings
plagede kjærlighet til den ubrukelige, skuffende faren og hans
unnvikende og forsinkede tilnærming til å ta på seg farsansvar selv.
33. Charlotte Brontë: Jane Eyre
For n-te gang. Men den blir jo bare bedre. For en skarp og særegen
person Jane er! Og så setter jeg stadig mer pris på bipersonene, som
åpenbart er der for å speile Janes egenskaper og valg. Sanselighet uten
vett og moral hos Georgiana Reed, vett og disiplin uten følelse hos
Eliza Reed. Og lidenskap nedkjempet av idealer hos St. John Rivers, som
blir mer interessant for hver lesning.
34. Emily Brontë: Wuthering Heights
Jeg har sikkert lest den fire–fem ganger, men nei, dette blir aldri boka
for meg. Heathcliff kan jeg kanskje opparbeide en viss forståelse for,
men Catherine? «My love for Heathcliff resembles the eternal rocks
beneath» meg her og der.
35. Kate Beaton: Hark! A Vagrant
En av årets beste julegaver: Fantastisk
tegneseriealbum som bruker historie og mer eller mindre klassisk
litteratur til fantastisk effekt. Jeg lo så jeg nesten ramlet av stolen.
Dude watchin’ with the Brontës åpner ballet, og den passer således ypperlig inn i Brontë-festivalen vi har gående her.
Og så er det ingen grunn til å slutte å lese for ungene bare fordi de kan lese selv.
1. Ole Lund Kirkegaard: Gummi-Tarzan
Jeg hadde glemt hvor fælt Ivan
Olsen faktisk hadde det, men hevnen var i hvert fall søt. Elsket av
seksåringen og kidnappet og ferdiglest i en fei av åtteåringen.
2. Roald Dahl: Charlie og den store glassheisen
Roald Dahl på en veldig dårlig dag. Bare tull og tøys og ikke noe plott.
3. Unni Lindell: Nifse Nella og nattskolen
Denne var ordentlig fæl.
Langtekkelig, klønete eksposisjon, irriterende new age-aktige spøkelser
fulle av tåkebabbel, og spekket med vage, pretensiøse allusjoner til
litteratur, musikk og historie. Skavlans tegninger var fine, da.
4. Maria Gripe: Tordivelen flyr i skumringen
Score! Jonas Berglund er
ungenes helt. De har til og med begynt å spise salmiakkpastiller.
5. Michael Ende: Den uendelige historien
Slo veldig an, selv de mer
esoteriske delene. Limahl likte de også! Jeg liker den, men jeg hadde
glemt hvor fullstendig humørløs den er. Og den lever unektelig opp til navnet sitt.
6. Jon Bing: Azur – kapteinenes planet
Den var fortsatt bra, takk og
lov, og ungene elsket flaggerkatten Miromurr. Og for meg var det festlig
å lese Bings visjoner om nett- og dataframtida – han hadde ikke
forutsett fjasing og sosiale medier, just!
7. Jon Bing: Zalt – dampherrenes planet
Jeg og niåringen er helt enige
om at Azur er bedre, både i struktur og innhold. Men vi likte den
likevel, særlig scenene som er sett fra Miromurrs synsvinkel.
8. Finn Havrevold: Marens lille ugle
Jepp, vi liker familien Monsen, og da særlig Maltas skrekk!
9. Jo Nesbø: Doktor Proktor og det store gullrøveriet
Proktor er
populær som alltid, men jeg syntes nok denne var mer slomsete skrevet
enn de tidligere. Vittig å se at ungene ikke hadde en eneste av de
nødvendige fotballreferansene inne.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar