lørdag 15. februar 2014

A pretty cool guy (Elmore Leonard: Out of Sight)

Etter å ha tilbrakt noen uker med Raylan Givens' onelinere (og skyter) i Justified måtte jeg bare lese noe Elmore Leonard. Stikk i strid med mine vanlige prinsipper fant jeg ut at jeg slett ikke kunne lese noen av Raylan Givens-bøkene, fordi det da ville spoile serien. (Hvem er jeg, og hva har jeg gjort med Hanne?) I stedet gikk jeg for Out of Sight, som jeg til alt overmål ikke har sett filmatiseringen av.

Det var lurt. Den er full av den typen korthogd, sviende vittig dialog (og våpenentusiasme) vi har vent oss til, og i tillegg har den en ganske original kjærlighetshistorie som sentrum, både inderlig og heftig. Og selv om man helt frivillig har kastet bort mesteparten av livet sitt, kan man likevel komme ut som en slags ridder.

Ingen kommentarer: