lørdag 1. desember 2007

Pent og morsomt og sånt


Det er mulig at jeg overvurderte hvor mange G(H)M-poeng gårsdagens innsats var verdt. For det første ble det raskt ganske klart at jeg ville skåret bedre om jeg faktisk hadde pakket inn samtlige kalendergaver og hengt dem opp (og lagt meg én time før Runa mente det var morgen), i stedet for den lett gjennomskuelige hurtigløsningen med små kort med instruksjoner om hvor dagens gave kan finnes.

Videre finnes det nok en egen underparagraf av Murphys lov som gjelder i søskenforhold: «Hvis to søsken får to tilsvarende, men ikke like gaver, vil den ene alltid bli vurdert som langt mer attraktiv enn den andre, og bli opphav til gråt og tenders gnidsel.» I vårt tilfelle dreide det seg om henholdsvis en søt hundemaske og en etter min mening hysterisk morsom blekksprutmaske(!) fra IKEA. Helt i tråd med søsken-Murphy falt Runa pladask for hundemasken sin. Følgelig måtte naturligvis Åsne oppfatte blekksprutmasken som «STYGG! og DUM!!!» og tårer verdt. Hun hadde intet ønske om å gå rundt med små, svarte blekksprutarmer dinglende om ørene, nei! I den påfølgende diskusjonen ble det klart at i valget mellom pent og morsomt ville jeg som regel landet på morsomt, mens Åsne ville valgt pent hver gang. Jeg lurer på hvor hun ville landet i det klassiske «Ville du vært pen og dum eller stygg og smart?»-dilemmaet. Jeg vet sannelig ikke om jeg tør spørre engang.

Bildet er for øvrig av Åsne. Ikke snakk om at hun skulle posere i blekksprutmaske, nei. Rett etter kom en toårig furie løpende og rev av henne hundemasken. Kjedelig har vi det i hvert fall ikke her.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hehehe. Ikke spør, du. Eller vent en ti-tyve år, i alle fall.

Hanne sa...

Jeg tør i hvert fall ikke spørre en _fjortenåring_ om noe sånt! :-O

Anne sa...

Tredve?