onsdag 28. november 2007

Nedsnødd fotgjenger, forundrede planter

Dette innlegget hadde jeg egentlig tenkt å skrive på lørdag. Da landet jeg på Gardermoen i et ellevilt snøkaos, med store, virvlende snøflak og julekledde graner. Min vane tro ved flotte snøfall i november fikk jeg stjerneøyne og ble lykkelig langt inn i margen. Jeg er ikke så glad i konsekvensene av snø, har ikke gått på ski siden jeg var tolv, og innen mars pleier jeg å hate snøen hett og inderlig, men de første snøfallene helt på begynnelsen av vinteren, de er noe for seg selv. Det er muntert og høytidelig samtidig. Og så må jeg alltid mumle på et av Pasternaks snødikt, det med den nedsnødde fotgjengeren og de forundrede plantene, som dekker følelsen helt.

På lørdag gikk juleværet over i pissregn i god tid før flybussen nådde Helsfyr, så da ble det verken søvnig-undrende barn på armen eller blogginnlegg da jeg kom hjem. Men snør det! Ordentlig, med markerte snøflak og fine virvler i lufta. Det legger seg!

Det snør, det snør,
som om det ikke er flak som faller,
men som om himmelhvelvingen er på vei ned
iført lappete slåbrok.

Sånn er det. Sånn skal det være. Jeg er glad jeg ikke er (for) voksen (til dette).


Снег идет, снег идет.
К белым звездочкам в буране
Тянутся цветы герани
За оконный переплет.

Снег идет, и все в смятеньи,
Все пускается в полет,
Черной лестницы ступени,
Перекрестка поворот.

Снег идет, снег идет,
Словно падают не хлопья,
А в заплатанном салопе
Сходит наземь небосвод.

Словно с видом чудака,
С верхней лестничной площадки,
Крадучись, играя в прятки,
Сходит небо с чердака.

Потому что жизнь не ждет.
Не оглянешься, и - святки
Только промежуток краткий,
Смотришь, там и Новый год.

Снег идет густой-густой,
Вногу с ним, стопами теми,
В том же темпе, с ленью той
Или с той же быстротой,
Может быть, проходит время?

Может быть, за годом год
Следуют, как снег идет,
Или как слова в поэме?

Снег идет, снег идет,
Снег идет и все в смятеньи:
Убеленный пешеход,
Удивленные растенья,
Перекрестка поворот.

Ingen kommentarer: