mandag 23. april 2007

Underliggjøring i hverdagen


En av Tolstojs yndlingsteknikker var det formalistene kalte «underliggjøring», остранение. Han mente at skremmende mye av menneskenes handlinger og tanker var automatiserte og ubevisste, og at vi derfor snubler mesteparten av livet rundt i halvsøvne. Underliggjøringsteknikken gikk ut på å beskrive slike automatiserte og selvsagte handlinger og tankemønstre i naivistisk detalj, for å vekke oss fra søvngjengeriet. I lys av dette gir jeg dere følgende ekteskapelige dialog.

skjønner jeg hvorfor det har vært så god plass på soverommet vårt de siste dagene. Du har flyttet ut den hersens oljeradiatoren, har du ikke? Så fint!
– Tolstoj ville drept deg for dette.

Det var meg Tolstoj ville drept. Jeg burde kanskje skifte navn på bloggen. Nå står det en diger skuffeseksjon på soverommet. Jeg regner med at den ikke vil forsvinne på samme magiske vis.

Ingen kommentarer: