torsdag 15. juli 2010

Hvordan lage din egen sjokolade?

Som liten drømte jeg om å lage min egen sjokolade. Jeg var sikker på at om jeg bare greide å finne de rette proporsjonene, ville en blanding av kakao, smør og sukker/melis gjøre susen. Det manglet ikke akkurat på forsøk heller, ikke få nøkkelbarntimer gikk med til eksperimenter av denne typen. Men det ble aldri sjokolade. (De fleste av forsøkene var dog fullt ut spiselige.)

Jeg skjønte aldri hvorfor før jeg kom over Sandra Boyntons vektige bidrag til sjokoladelitteraturen. Men der står det altså en grundig introduksjon til sjokoladelagingens mysterier. Den begynner omtrent sånn:

Du trenger:
  • en liten kakaoplantasje
  • 20 macheter
  • hjelp
Det gikk et lys opp for meg. Jeg var vel ca. 10.

I går var det femåringens tur til å begynne å lure på om vi ikke bare kunne ta kakao, fett og sukker og lage våre egne sjokoladeplater. Hun ble konfrontert med machetene med en gang. Det er et hardt liv.

Ingen kommentarer: