søndag 4. januar 2009

Ond og kynisk

Jeg er ute av stand til å sende videre kjedebrev, men jeg simpelthen elsker å svare på spørsmål. Følgelig utnytter jeg en kjede-e-post med veldig sympatisk opphav til å revitalisere min halvdøde blogg i stedet.

1 Hvor bor du?
På Hasle/Hovin.

2 Hva arbeider du med?
Jeg er forsker, og anstrenger meg stadig for å forklare folk at man kan jobbe med Det nye testamentet i gresk original og tidlige oversettelser – helt uten å være teolog. Iblant mistenker jeg likevel at jeg har fått et image som ikke stemmer helt med realitetene.

3 Hvilken bok leser du akkurat nå?
Harry Potter and the Deathly Hallows. Jeg hadde nemlig glemt en stor bit av plottet. Sjokk og vantro.

4 Hvilken artist ligger i cd-spilleren din?
Ingen. (Musikkofoben er alltid på vakt!) Men det siste jeg hørte på var vel soundtracket til Once.

5 Fantasi?
Ja?

6 Favorittblad?
Jeg tror egentlig ikke jeg har noe, jeg leser sjelden blader. (Det teller vel ikke at jeg iblant leser Cosmopolitan på russisk for å finne ut hva push-up-bh og eyeliner heter?)

7 Favorittduft?
Sjasmin en tidlig junimorgen? Nybakt brød?

8 Yndlingslyd?
Kommer bare på kvalmende sentimentale alternativer.

9 Verste følelse i verden?
Det er sikkert mange konkurrenter. Følelsen av at man har gjort noe man virkelig vil komme til å angre på, kanskje – særlig når den kommer omtrent momentant?

10 Hva er det første du tenker på når du våkner om morgenen?
Ganske ofte gjør jeg et raskt overslag over hvor lenge det er til jeg endelig kan få gå og legge meg igjen, men det er forbausende sjelden jeg husker mine morgenlidelser om kvelden.

11 Yndlingsfarge:
Mørkerødt.

12 Hvor mange ganger rekker telefonen å ringe før du svarer?
Fasttelefonen får ringe lenger enn mobiltelefonen, for da kan jeg jo få lurt noen andre til å ta den. Mobilen svarer jeg på så fort jeg får tak i den nedi veska.

13 Hvis du av en grunn skulle skifte for- eller etternavn, hva skulle du da hete?
Det virker veldig lite sannsynlig at jeg vil gjøre det. Jeg vurderte vel å fjerne det andre fornavnet mitt da jeg var yngre, men nå vil jeg ha det. Men da jeg var ca. sju, ville jeg veldig gjerne hett Cecilia Veronica Cordelia eller noe annet enkelt og smakfullt. Ja, ja.

14 Hva skal ditt barn hete/dine barn hete?
Det var en ganske avansert prosess å finne ut hva de ungene vi allerede har, skulle hete, så jeg håper da virkelig de vil beholde navnene. Hett tips for en svært hypotetisk datter nr. 3: Dagny.

15 De(n) viktigste 'ting' i din verden?
«Ting»? Hmmm …

16. Favorittmat akkurat nå
Jeg liker veldig mye veldig godt. Nyttårsaften fikk jeg dielam. Det var ikke vondt.

17 Sjokolade- eller vaniljeis?
Sjokoladeis. Den må selvsagt være god.

18 Pleier du å kjøre fort?
Jeg har ikke lappen, men kan aldri tenke meg at jeg ville vært noen stor fartssynder om jeg hadde hatt den.

19 Tordenvær- Flott eller skremmende?
Flott. (Men litt skummelt den gangen vi teltet mitt på et veldig flatt jorde uten noe le. Turkameratene hadde litt høyere telt, det var den eneste trøsten.)

20 Hvilket merke var din første bil?
Vår første og eneste bil, som jeg altså ikke kjører, er en Citroën Xantia.

21 Drømmebil?
Nei, det kan jeg aldri tenke meg. Jeg tipper han markedsundersøkeren som ringte for å høre mine meninger om bilreklamer på tv, fikk varige men. Det hadde vært kjekt med en som hadde varmeapparat som virket ordentlig, da.

22 Hvis du kunne møte en bestemt person (død eller levende), hvem?
Jeg liker mye bedre å møte folk jeg kjenner godt fra før (på den ene eller andre måten) enn totalt ukjente, og folk jeg beundrer veldig, er det jo skummelt å treffe! Prestasjonsangst! Men jeg er litt lei for at jeg ikke fikk spist lunsj med Helen DeWitt den gangen jeg hadde sjansen. Og det hadde jo sikkert vært moro å drikke portvin med Dorothy Sayers i mellomkrigstida?

23 Favorittdrikk/alkohol?
Rett vin til rett mat.

24 Hva er ditt stjernetegn?
Jomfruen. Jepp, tørt og kjedelig petimeter.

25 Spiser du stilken på broccolien?
Ikke når jeg lager den selv, men om noen andre har delt den opp i delikate biter og dampet den akkurat passe mye, er det jo riktig godt.

26 Hvis du kunne velge et hvilket som helst yrke, hva skulle det være?
Den jobben jeg har, er aldeles fantastisk, så den, bare fast?

27 Hund eller katt:
100 % cat person.

28 Har du noensinne vært forelsket?
Å ja.

29 Hvor mange fingre på tastaturet?
Ti. Touch.

30 Hva finnes under sengen din?
Ah. Sommerklær, ting vi gjemte bort før visning, masse støv, badevekt, badebalje. And then some.

31 Favorittall?
Tror ikke det.

32 Hvilken sport ser du helst på tv?
Det er veldig sjelden det skjer, men jeg har hatt perioder som ivrig snooker- og skiskytingstitter. (To separate perioder.)

33 Nevn et karakteristisk trekk ved den personen som sendte deg denne mailen?
Skarp som en rakekniv.

34 Hvem/hva kan gjøre deg lykkelig?
Jeg er lett å glede, og er stadig lykkelig over familien min, jobben min, ting jeg får til og ting jeg ser, leser, hører, spiser, drikker og opplever.

35 Huslige prosjekter eller annet som opptar deg mye for tiden?
Vi skal flytte om litt over en måned. Hjelp!

36 Hva var den siste filmen du så på kino?
Once.

37 Hvem tror du det er mest sannsynlig at svarer først?
38 Hvem svarer sist?
Vel, jeg skjøt vel disse spørsmålene litt i foten ved å gjøre det på denne måten. Folk er hjertelig velkommen til å svare likevel, altså.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Spørsmål er alltid gøy!

Hanne sa...

Selv de som man ikke kan svare riktig på!