torsdag 23. august 2007

Framsynt nostalgi

Jeg sitter her og venter på temaet for prøveforelesningen min. Det kribler alvorlig i magen. Men nok en gang kjenner jeg på den gale masochisten i meg, det er jo en god og ganske nostalgisk følelse, nemlig den velkjente og hat-elskede eksamensfølelsen. Alt er klart, og der står man topptrent ved startstreken med sug i magen. Det er lenge siden sist!

Ja, og så vil jeg gjerne benytte anledningen til å si at hvis jeg var komiteen, ville jeg bedt meg om å diskutere forholdet mellom kognitiv grammatikk og de ulike retningene av konstruksjonsgrammatikk. Så får vi se hvor framsynt jeg er.

4 kommentarer:

Hanne sa...

Jeg var nok ikke så veldig framsynt at det gjorde noe. Emnet er «Universal tendencies in language change: Old Russian possessives on the grammaticalization/lexicalization cline.» Og vi siterer fra avhandlingen: «However, the changes under consideration in this dissertation do not lend themselves easily to a grammaticalisation interpretation, and grammaticalisation is therefore deliberately not discussed in this chapter.»

Eller noe annet sted i avhandlingen, for den saks skyld.

Elinblu sa...

Her er det bare å ønske lykke, lykke til! Etter ni års korrosjon er kunnskapene mine veldig rustne, kjenner jeg nå.

Hanne sa...

Takk, takk!

Det trenger vel ikke være snakk om rust – drev ikke du med ganske andre ting og var en sånn derre skummel generativist?

Jeg synes emnet er morsomt, for øvrig, og vitner om at komiteen har humor.

Elinblu sa...

Jo, det stemmer, jeg var generativist (om enn harmløs).

Regner med at du taklet dette aldeles utmerket!